בנק ישראל מעלה את הריבית ב-0.75% ל-2.75%

    צבי טסלר 1 Comment on בנק ישראל מעלה את הריבית ב-0.75% ל-2.75%

    בבנק ישראל מציינים כי האינפלציה בישראל מצויה מעל הגבול העליון של היעד, ועומדת בשנים-עשר החודשים האחרונים על 4.6%. גם הציפיות לאינפלציה לשנה הראשונה, שוהות בסביבת הגבול העליון של היעד

    בנק ישראל צילום: פלאש 90
    21:58
    14.05.24
    נתי קאליש No Comments on עקב ביטול ההילולא: הצדיק מטבריה יקיים הדלקה מיוחדת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    התייקרות נוספת במשכנתאות: הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה היום (שני) על העלאה דרמטית נוספת של הריבית במשק ב-0.75 נקודות האחוז ל-2.75%. מדובר בהעלאה משמעותית וגבוהה מההערכות שעשויה לייקר בין היתר את החזרי המשכנתאות למשקי הבית במאות שקלים בחודש.

    בבנק ישראל מציינים כי האינפלציה בישראל מצויה מעל הגבול העליון של היעד, ועומדת בשנים-עשר החודשים האחרונים על 4.6%. גם הציפיות לאינפלציה לשנה הראשונה, שוהות בסביבת הגבול העליון של היעד. לצד זאת, הציפיות משוק ההון לשנה השנייה ואילך מצויות בתוך תחום היעד.

    מאז ההחלטה האחרונה על העלאת הריבית, השקל בלט בחולשתו כשנחלש מול הדולר ב-8%, מול האירו ב-6.2% ובמונחי השער האפקטיבי ב-5.9%.

    בבנק ישראל ציינו כי במשק הישראלי נמשכת פעילות כלכלית איתנה ושוק העבודה מוסיף להיות הדוק ומצוי בסביבת תעסוקה מלאה. האינדיקטורים לפעילות במשק ממשיכים גם הם להעיד על פעילות מוגברת ורמת התוצר גבוהה מהמגמה שהייתה חזויה בטרם משבר הקורונה.

    חטיבת המחקר עדכנה את תחזיתה ומעריכה שהתוצר יצמח בשנת 2022 בשיעור של 6% ובשנת 2023 בשיעור של 3%. שיעור האינפלציה צפוי להסתכם בשנת 2022 ב-4.6% ובשנת 2023 הוא צפוי לרדת ל-2.5%.

    עוד ציינו בבנק ישראל, כי מחירי הדירות עלו בשנים-עשר החודשים האחרונים ב-17.9%, קצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לקצב של השנים האחרונות. קצב העלייה החודשי של מחירי השכירות התגבר, ואלו עלו באוגוסט ב-0.8%.

    בנוסף, משבר האנרגיה באירופה והמלחמה המתמשכת באוקראינה, האינפלציה הגבוהה וההידוק המוניטרי, וההאטה בסין מובילים להתמתנות בפעילות הכלכלית בעולם.

    מנגד, במשק הישראלי נרשמת פעילות כלכלית איתנה, המלווה בשוק עבודה הדוק תוך עלייה בסביבת האינפלציה. לכן, הוועדה החליטה להמשיך בתהליך העלאת הריבית. קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות.

    נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון מסר היום הצהרה לתקשורת לאחר פרסום ההחלטה על העלאת הריבית: "בפתחה של שנה עברית חדשה אני יכול לומר, ממקומי כנגיד בנק ישראל ומתוך הסתכלות מקרו כוללת, כי הכלכלה הישראלית נמצאת במקום טוב, ודאי ביחס לכלכלות של משקים מתקדמים אחרים", אמר ירון. "המשק הישראלי איתן ונמצא ברמת פעילות גבוהה, ושוק העבודה הדוק ומצוי בסביבת תעסוקה מלאה.

    video
    play-sharp-fill
    הוא הוסיף, כי "לצד אלו ישנם גם אתגרים לא מעטים וארחיב על חלקם בהמשך. אציין בקצרה את הבולטים שבהם: האינפלציה, שהרימה ראש בכל העולם, ובאה לידי ביטוי גם אצלנו, גם אם במידה פחותה יחסית לעולם, היא תהליך שפוגע בכלכלה, ובעיקר באוכלוסיות החלשות, שצריך לרסנה ולהחזירה ליעד. כולנו כאן בבנק ישראל, וחבריי לוועדה המוניטרית נחושים לעשות זאת ונוקטים בצעדים שיביאו לכך; התמודדות המשק עם ההאטה הגלובלית הצפויה בטווח הקצר והתייקרות מוצרי האנרגיה המיובאים; סוגיית מחירי הדיור שמעבר להיותה בעיה כלכלית היא גם סוגיה חברתית מהותית; ואתגר נוסף הוא אי-הוודאות הפוליטית, שבין השלכותיה הכלכליות ניתן למנות את העיכובים בהשקעות לטווח הבינוני והארוך. מדובר בצורך לקדם השקעה בתשתיות הפיסיות והדיגיטליות החשובות לצמיחת הכלכלה ולהגדלת הפריון בשנים הבאות".

    "ארחיב מעט על סוגיית האינפלציה; האינפלציה בישראל, בדומה למדינות רבות בעולם, חצתה את תחום היעד שנע בין 1-3 אחוזים. כדי להתמודד עם האינפלציה, אנו בוועדה המוניטרית בבנק ישראל, ממשיכים להתקדם עם תהליך הצמצום המוניטרי, תוך נקיטת צעדים שקולים ומחושבים ובחינת מכלול ההתפתחויות הכלכליות בארץ ובעולם. כידוע לתהליך העלאת הריבית לוקח זמן מה לתת את אותותיו. אנו נחושים להחזיר את האינפלציה לתוך היעד והצעדים שאנו נוקטים מדגישים זאת. כאמור, אין אנו לבד בתהליך זה, במדינות רבות אחרות חרגה האינפלציה מהיעד והבנקים המרכזיים נוקטים בתהליכים דומים. עם זאת, האינפלציה בישראל נמוכה משמעותית בהשוואה למרבית מדינות ה-OECD. אזכיר שבנק ישראל היה בין הראשונים לעבור למדיניות של צמצום מוניטרי כבר במחצית השנה שעברה. תהליך אותו האצנו בהמשך, גם לאור ההתפתחויות באוקראינה ורוסיה. הצעדים שאנו נוקטים בהם היום ובהחלטות הקודמות הינם המשך של אותו קו מדיניות שמובילה הוועדה המוניטרית מזה זמן.

    לדברי ירון "האינפלציה הנוכחית נובעת גם מגורמים מקומיים הנובעים מביקוש מוגבר וגם מגורמים חיצוניים למשק הישראלי שאי-הוודאות בגינם רבה, כגון המלחמה באוקראינה והמשך שיבושים בשרשראות האספקה העולמיות. זהו מאפיין שתואם כלכלות קטנות ופתוחות, דוגמת ישראל, בהן מחירי מוצרים רבים, בעיקר המוצרים הסחירים, נקבעים בצורה חיצונית למשק. לצד ההשפעות מחוץ למשק, אנו רואים בעדכוני האינפלציה האחרונים תהליכים נוספים של האצת מחירים המונעת גם מביקושים למוצרים ושירותים מקומיים. אנחנו פועלים לרסן תהליכים אלו כדי לעגן את האינפלציה בתוך היעד. אני מדגיש זאת, חרף נתוני המדד הנמוך יחסית שנרשם באוגוסט. אזכיר שזוהי תצפית אחת בעוד המדיניות שלנו מותאמת לתהליך מתמשך.

    "הציפיות והתחזיות לאינפלציה נותנות לנו מבט חשוב לאופן בו השחקנים השונים בשוק רואים את המצב הכלכלי, ומהן התחזיות שלהם באשר למדיניות שלנו. כל זה משפיע על התנהגות הצרכנים והפירמות והתנהלותם בראיה צופה פני עתיד—דבר שכשלעצמו משפיע על הפעילות הכלכלית והאינפלציה בפועל. הציפיות בישראל לטווח הקצר מצויות בסביבת הגבול העליון של היעד והציפיות לטווח הבינוני והארוך ממשיכות להיות מעוגנות בתוך היעד. אלו מהוות חלק מסביבת האינפלציה הכוללת – אותה סביבה בעלת משקל משמעותי שבוחנת הוועדה המוניטרית בבואה לקבל את החלטותיה. עיגון ציפיות אינפלציה בתוך יעד המחירים הוא אחד הפרמטרים המרכזיים למדיניות המוניטרית ולפעילות תקינה של הכלכלה.

    בהמשך התייחס הנגיד לנושא הדיור: "מחירי השכירות באים לידי ביטוי גם הם בהתפתחות האינפלציה ואנו עוקבים אחריהם באדיקות. אך מעבר להשפעתם על האינפלציה מחירי הדיור הם סוגיה כלכלית משמעותית בפני עצמה. עליית המחירים בקצב גבוה כפי שנרשם בשנה האחרונה היא בעיה למשק ולחברה בישראל. עם זאת, ברבעונים האחרונים נרשמו התפתחויות חיוביות בצד ההיצע לדיור. נתוני הבנייה האחרונים המצביעים על עליה מתמשכת של מספר התחלות הבנייה והיתרי הבנייה, שהגיעו לרמות גבוהות. לצד זאת, אנו רואים גם התמתנות מסוימת בנתוני המשכנתאות בחודשים האחרונים.

    "אעבור כעת למבט על מצב הפעילות הריאלית של הכלכלה הישראלית. לצד נתוני הצמיחה הטובים שדיווחה הלמ"ס לגבי הרבעונים האחרונים, אנו רואים כי האינדיקטורים השוטפים לפעילות הכלכלית הנוכחית במשק ממשיכים להעיד על רמת פעילות כלכלית איתנה. יחד עם זאת חלקם מעידים על התמתנות בצמיחה ברביע השלישי. המאזן המצרפי של סקר המגמות בעסקים של הלמ"ס ממשיך להצביע על הערכות חיוביות של עסקים ביחס למצבם; כך גם יצוא הסחורות והשירותים השוהים ברמה גבוהה; שוק העבודה ממשיך להיות הדוק, הביקוש לעובדים גבוה במרבית הענפים ושיעור התעסוקה חזר לרמתו טרום משבר הקורונה ואף מעבר לכך. עם זאת, במבט קדימה ניתן לראות כי השמיים הולכים ומתקדרים בעולם, ובפרט באירופה. ואלה עלולים לתת את אותותיהם גם על המשק הישראלי, שחשוף לפעילות הגלובלית.

    "את כל ההתפתחויות שמניתי עד כה, ואף נוספות, מתכללת התחזית המקרו-כלכלית העדכנית שפרסמה היום חטיבת המחקר. החטיבה מעריכה צמיחה גבוהה בשנת 2022, כך שהתוצר יצמח ב-6%. עם זאת, החטיבה צופה כי בשנת 2023 התוצר יצמח בקצב מתון יותר של 3%, קצב שעודנו קרוב לפוטנציאל הצמיחה הטבעי של המשק. בהשוואה לצמיחה טרם משבר הקורונה, התוצר, שכבר חצה את קו המגמה החזויה ועבר להיות מעליו, צפוי בשנת 2023 לשוב קרוב אל סביבת המגמה ארוכת הטווח. בהתאם, עפ"י התחזית שוק העבודה יוסיף להיות הדוק. שיעור האבטלה בגילאי העבודה העיקריים צפוי לעמוד על 3.5% בסוף שנת 2023. באשר לאינפלציה, על-פי התחזית היא צפויה לשהות מעבר לתחום היעד בסוף שנת 2022 אך במהלך שנת 2023 היא צפויה להסתכם ב-2.5%, קרוב יותר למרכז היעד. לצד זאת, עדיין ישנם מספר גורמי אי-וודאות עליהם מצביעה חטיבת המחקר. הסיכונים העיקריים לתחזית הינם: החרפת משבר האנרגיה באירופה העלולה לפגוע בצמיחה העולמית ובכך לפגוע בייצוא הישראלי; מדיניות מוניטרית אגרסיבית בחו"ל עקב אינפלציה עולמית גבוהה שאינה מצליחה להתייצב גם בשנת 2023; גם בסביבה המקומית ישנם סיכונים, כגון אי-הוודאות לגבי צעדי המדיניות שתנקוט הממשלה הבאה בכל תחומי פעילותה, וביניהם, הסכמי השכר שייחתמו והשפעתם על האינפלציה.

    "באשר למצב הכלכלי בעולם, לאחר תקופה שאופיינה בצמיחה גבוהה, הסביבה הכלכלית משתנה כפי שמשתקף בתחזיות להאטה בפעילות הכלכלית ובירידות בשווקים הפיננסיים. המלחמה המתמשכת באוקראינה ומשבר האנרגיה באירופה וההאטה בסין, חרף הקלות מסוימות שנרשמו בשרשראות האספקה ובמחירי התובלה, משפיעות על תחזיות הצמיחה. אלו ממשיכות להתעדכן כלפי מטה ונראה כי הסיכון למיתון באירופה מתגבר בצורה משמעותית. אי הוודאות בעולם, לצד פעולות הצמצום המוניטרי של הבנקים המרכזיים, נותנות את אותותיהן על השווקים הפיננסיים אשר ממשיכים לרדת תוך תנודתיות גבוהה יחסית. אנו נחשפים גם להמשך הירידה בשווי חברות הטכנולוגיה. לנוכח הקשיים המתוארים, נרשמה בעולם גם תנודתיות גבוהה ועלייה בתשואות איגרות החוב הממשלתיות לצד עליות במרווחי האג"ח הקונצרני. עם העלייה בתנודתיות בשווקים, התגברו האתגרים ליציבות הפיננסית, כפי שראינו בזמן האחרון באנגליה. עם זאת, המערכת הפיננסית בישראל היא במצב טוב אבל אנחנו ממשיכים לעקוב אחרי ההתפתחויות בשווקים בארץ ופעילותם התקינה.

    "לסיכום, כלכלת ישראל נכנסת לשנה החדשה במצב איתן לצד אתגרים העומדים בפתחנו. כדי שנוכל לקדם רפורמות והשקעות חשובות למען הדורות הבאים וכדי שנצליח להבטיח את המשך צמיחת התוצר, על כל ממשלה שתבחר לדאוג לפעול למען מטרות חשובות אלו. חשוב יהיה להעביר את תקציב המדינה ולהמשיך לקדם את הרפורמות שעל הפרק ורפורמות נדרשות אחרות. כפי שכבר אמרתי אי אלו פעמים, אי ודאות אינה טובה לכלכלה וזו מתגברת לאחרונה בשלל תחומים בארץ ובעולם. לצד זאת, כלכלת ישראל חזקה והוכיחה יכולת לצמוח בטווח הקצר גם בתנאי אי-ודאות וקשיים גלובליים. אנו בבנק ישראל, עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות השונות בארץ ובעולם ונמשיך לנהל מדיניות מוניטרית מתאימה להתמודדות עם האינפלציה וכדי לעמוד ביעדים ובאתגרים השונים שלפתחינו", סיים הנגיד.

    בתוך כך, לקראת ההחלטה הצפויה של בנק ישראל על עליית הריבית בפעם החמישית נרשמו היום תנודות חדות במטבע החוץ ובשקל. השקל נחלש היום מול הדולר בכ-1.5% נוספים ונסחר סביב 3.6 שקלים במקביל, גם האירו מזנק בכאחוז.

    נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר מסר בעקבות העלאת הריבית כי "לאור החשש ממיתון באיחוד האירופי ובארה"ב, שמתחיל לפגוע בייצוא הישראלי והתמתנות האינפלציה בישראל באוגוסט, החלטת הבנק הנה החלטה מאכזבת שעלולה להזיק לכלכלת ישראל- מדיניות אגרסיבית שאין בה צורך ורק עלולה להכניס את המשק למיתון. זאת חרף ההבדל המשמעותי בנתונים של ישראל, אשר טובים משמעותית מרוב העולם גם כיום. מדיניות זו תפגע בצמיחת עסקים קטנים ובינוניים, שכן היא תוביל לעלייה בעלויות המימון ותצמצם את יכולתה של ישראל למנף את המשבר העולמי לתועלתה. יש לזכור כי לאורך כל שנת 2022, ישראל הציגה נתוני אינפלציה נמוכים יחסית למדינות ה- OECD ונמצאת בתחתית הדירוג במערב. בנוסף לכך האינפלציה בישראל כבר החלה להתמתן עקב העלאות ריבית הקודמות עמדה באוגוסט על 4.6% לעומת 5.2% ביולי. כמו כן, לפי תחזיות הגופים כלכליים הבינלאומיים, ניכר כי מדד המחירים לצרכן צפוי להמשיך את מגמת הירידה ולרדת אל מתחת ל-3% לקראת סוף שנת 2023, נתון העומד ביעד המחירים של בנק ישראל. במקביל לנתונים היציבים בישראל, על רקע נתוני צמיחה עולמית איטית, הוריד לאחרונה הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) את תחזית הצמיחה העולמית. ההאטה נובעת בעיקר בשל פלישת רוסיה לאוקראינה, שיצרה משברי אנרגיה ואינפלציה שעלולים להחמיר בכלכלות הגדולות. זה מדגיש אף יותר מדוע בישראל נדרשת חשיבה מחוץ לקופסא. אני קורא לבנק ישראל ליצור מדיניות אשר מחד תשמור על מסגור האינפלציה, אך מאידך לא תפגע במשק בעסקים ובאזרחים".



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      לא קראתי, מקבלת את ההעלאה באהבה רק כי זה עוד סימן לביאת המשיח